V našich končinách se při rýmě a nachlazení nejčastěji servíruje klasický černý čaj. A to nejlépe po celých konvích. Jen málokdo si přitom uvědomí, že černý čaj zatěžuje srdce jako káva. Proto je lepší nahradit ho čaji bylinkovými. Velmi vhodný je například z lipového květu, heřmánku nebo bezových květů.  I ty můžete osladit medem.

Zelený čaj vás ochladí

Ptáte se, proč nesáhnout místo po černém po zeleném čaji?  Je to hotová esence zdraví, protože obsahuje hodně antioxidantů. Ale při nachlazení to není to pravé ořechové.  Podle čínské medicíny má notně ochlazující účinky, takže při nastuzení není právě ideální. Je lepší ho v takovém případě nepít samotný, ale dát si do něj třeba stále oblíbenější zázvor nebo skořici, které termický účinek vyrovnají. „Výjimkou mezi zelenými čaji je puerh, který neochlazuje a mimo jiné skvěle podporuje imunitu, jaterní činnost. Protože neobsahuje tein ani kofein, takže neprovokuje ledviny. Rozhodně ho ale vždy kupujte sypaný, ne v sáčkách. Nejlepší je kupovat alespoň kvalitu takzvané páté třídy,“ radí Martin Škába z portálu skaba.cz.

Čaje na míru

Výhodou sypaných čajů je, že si je můžete nechat namíchat a přidat si do nich to, co máte rádi, nebo právě potřebujete.  Na pocuchané nervy a špatné spaní se hodí zklidňující meduňka, která také sníží horečku. Po velkém hodování se na rozbouřený žaludek hodí mátový čaj. Ženám zmírní menstruační bolesti, uvolní napětí a také pomůže při nachlazení i chřipce. Ostropestřec mariánský pak udělá na podzim s naším tělem doslova zázraky. Kupte si jen semínka (ta můžete ostatně konzumovat i samotná), rozdrťte je, zalijte vroucí vodou a nechte louhovat 20 minut. Odvar působí skvěle na játra i pro povzbuzení imunitního systému.

Zázvor zahřívá

Jak je to se stále oblíbenějším čajem zázvorovým? Pomáhá trávení a tím podporuje regeneraci těla i imunitu, má silně zahřívací efekt, podporuje zdraví cévního systému. Je dobré používat zázvor buď čerstvý, nejlépe mladé oddenky, nebo sušený. Na jeden gram čerstvého zázvoru vychází používat půl gramu sušeného, který je více koncentrovaný.

Pozor na přidávání citronu. Čaj s ním bude chladit.
Pozor na přidávání citronu. Čaj s ním bude chladit.
Autor: Shutterstock.com

Pozor na citron!

Dáte si rádi do šálku čaje šťávu z půlky vymačkaného citronu? A víte, že vás jakýkoliv čaj, do kterého přidáte citron, silně ochladí?  Lépe uděláte, když do čaje přidáte takzvané zahřívací koření, jako je skořice nebo třeba právě zázvor. „Když máte teplotu, ale nepotíte se, pijte rozhodně jen čaje bez citronu a zvyšte množství zázvoru, abyste se zahřáli a došlo k pocení. Máte-li teplotu a potíte se, můžete si dát rovnou čaj s citronem, ale bez zázvoru.“ doporučuje Martin Škába.

Na zahřátí dobře pomůže zázvorový čaj.
Na zahřátí dobře pomůže zázvorový čaj.
Autor: Shutterstock.com
Zázvorový čaj podle Martina Škáby

1 lžička zázvoru
1 lžička kustovnice čínské (nadrtit)
3 hřebíčky (nadrtit)
1 lžíce nastrouhaného jablka
kůra ze sušené mandarinky (champi)
1 lžička klanopražky čínské (schizandra)

Vše dejte do šálku a přelejte vroucí vodou. Pak nechte louhovat 5 až 20 minut. Pokud chcete čaj silnější, nechte ho 20 minut vařit.