Za solí se skrývá prostá chemická sloučenina NaCl. Její součásti, ionty sodíku a chloridu, regulují režim tekutin v těle, jsou nepostradatelné pro buněčný proces a udržují tkáňové napětí. Jaká je přiměřená denní dávka? Asi 5 g denně, které se postarají o všechny životně důležité tělesné funkce, například správnou činnost nervů a svalů. Za zmínku stojí i fakt, že kupovaná sůl obohacená jódem dodá tělu potřebnou dávku tohoto nezbytného prvku.

Bez soli do mdlob

Stále se mluví o tom, jak škodlivé je moc solit. Ale málokdo si uvědomuje, že obdobně nebezpečný může být i opak. Při nedostatku soli je ohrožené trávení cukrů, klesá krevní tlak, můžete pociťovat zvýšenou ranní únavu a dokonce i neuralgii, tedy bolestivé pocity.
Přestat solit může být až zdraví škodlivé. Dlouhodobý nedostatečný příjem je nebezpečný především pro starší generaci. Potlačování žízně a snižování příjmu NaCl vede totiž k odvodňování, které může v nejhorším případě skončit až kolapsem oběhových funkcí.

Když je vysoký tlak

eště donedávna se mělo za to, že časté solení zvyšuje krevní tlak. Ale ukázalo se, že přesolování ve skutečnosti ovlivňuje krevní tlak jen málo a týká se zhruba asi 15 procent obyvatelstva. Mnohem víc takové lidi trápí nadváha. Takže vysoký krevní tlak pozitivně ovlivní mnohem víc redukční dieta než prázdná slánka.

Hodně soli sníte denně v nejrůznějších potravinách.
Hodně soli sníte denně v nejrůznějších potravinách.
Autor: Shutterstock.com
Kdy solení omezit

Obecně se má za to, že solit je nezdravé a omezení soli je ta nejlepší prevence všech možných zdravotních problémů Ovšem teorie, že by nadměrné solení způsobovalo ledvinové kameny, potíže s játry nebo souviselo s otékáním končetin, se neprokázalo. Je sice pravda, že dostatečné množství soli získáme z potravin, aniž bychom museli dosolovat, ale zdravé tělo se nadbytečného zbaví. Při některých chorobách, třeba při snížené funkci ledvin, to ovšem tělo nedokáže, a proto je potřeba solení omezit.

Všeho moc škodí

Faktem je, že někteří lidé solí nadměrně úplně zbytečně. Prostě si svou dávku neustálým přisolováním stále zvyšují. Množství chloridu sodného, které dnes lidé přijmou ve formě kuchyňské soli nejvíce v různých pochutinách a polotovarech, mnohonásobně překračuje skutečnou potřebu organismu. Přesolování je zlozvyk, který umí v krajním případě způsobit až zvracení, kožní vyrážky, plešatost, předčasnou tvorbu vrásek a rychlejší stárnutí. A o to především ženy nestojí.

Pozor na skryté soli

Kdo konzumuje opravdu hodně soli, vylučuje až devětkrát více draslíku, než lidé s její omezenou spotřebou. Nedostatek draslíku pak vede k některým nemocem, například artritidě nebo osteoporóze. Proto určitě stojí za to zauvažovat o tom, co jíte. Mnoho skryté soli mají nejen potraviny solené, jako jsou brambůrky, buráky nebo krekry. Hodně jich obsahují i uzeniny, ústřice, konzervované a mrazené maso, sýry, omáčky a polévky v prášku, sójové omáčky, kečupy a dokonce i některé minerální vody.