21. květen 2018
Svátek slaví Monika, zítra Emil

Nedejte rakovině šanci! 7 tipů, jak grilovat zdravě

/
  • Na grilování nemusíte hned zanevřít...
    Na grilování nemusíte hned zanevřít... (profimedia.cz)
    7. června 2017 ● 12:00
     

    Kdo by odolal voňavým a šťavnatým steakům, hamburgerům, žebírkům, křidýlkům a dalším dobrotám z grilu. Jenže výzkumy prokázaly, že existuje souvislost mezi grilovaným jídlem a rakovinou. Nemusíte ale hned prodávat gril! Riziko můžete snížit dodržováním jednoduchých tipů pro zdravější grilování.

  • 1.

    Pozor na spálené a přepečené maso

    Klasický gril na dřevěné uhlí je stále velmi populární.
    Pokud máte rádi "očmoudlé" hamburgery nebo klobásy se spálenými konci, je to vaše věc, možná si ale budete chtít přečíst tohle: Pravidelná konzumace takového masa může zvýšit riziko vzniku rakoviny slinivky až o 60 procent. Dokazuje to studie, která dokumentovala stravovací návyky více než 62.000 lidí, po dobu více než devíti let. Proč tomu tak je? Úprava masa při vysoké teplotě způsobí, že v něm vznikají chemické látky zvané HCA (heterocyklické aminy) a PAHs (polycyklické aromatické uhlovodíky). Tyto karcinogeny mohou způsobit změny v DNA, které mohou vést ke vzniku rakoviny. Zkuste příště radši připravit tenčí plátky masa a před grilováním ořežte přebytečný tuk, protože když tuk a šťávy z masa kapou na žhavé uhlíky, plameny vzplanou a vytvoří více kouře, což vede k tvorbě karcinogenních látek.

    Přenosný bezkouřový grill LotusGrill
    Náš tip: Pořiďte si například přenosný bezkouřový grill LotusGrill. Své oblíbené grilované speciality si na něm můžete připravit klidně na balkóně či terase, v parcích a nebo uprostřed obývacího pokoje, protože z něj díky zabudovanému ventilátoru nevychází žádný kouř. Navíc má zásobník na dřevěné uhlí umístěn uvnitř grilu, kde je chráněn před odkapávajícím tukem, čímž nedochází k tvorbě škodlivých látek, které vstupují do pokrmu při běžném grilování.
  • 2.

    Marinujte!

    Kuřecí paličky se sezamem marinované v nalsamikovém krému s fíkovou příchutí
    Vědci si nejsou jisti proč, ale už vědí, že marináda funguje jako bariéra mezi masem a karcinogeny. Americký institut pro výzkum rakoviny tvrdí, že marinování masa po dobu alespoň 30 minut může snížit tvorbu HCA. Důležité ale je i jakou marinádu máte rádi. Vědci totiž dokázali, že steak v karibské marinádě měl 88procentní pokles HCA, zatímco ten v bylinkové jen dvaasedmdesátiprocentní. Všeobecně platí, že kyselá marináda vytvoří na mase štít, který brání, aby se do něj dostal karcinogenní kouř. Naopak sladké marinády na ohni karamelizují a rychle se přepalují.
  • 3.

    Vyhněte se klobásám a párkům

    Buďte kreativní, nechte se inspirovat zaručenými triky odborníků a předveďte naplno své kuchařské umění. Je to snadné, tak rozpalte gril a pravá letní party může začít!
    Pokud je to jen trochu možné, na grilované klobásy a párky raději úplně zapomeňte. Mohou sice dobře chutnat, ale jak prokázal americký institut pro výzkum rakoviny, karcinogenní látky, které mohou vést ke zvýšení rizika rakoviny tlustého střeva, se v podstatně větším množství tvoří v konzervovaném mase.
  • 4.

    Zkraťte čas grilování

    Grilovaný pstruh se zeleninou v alobalu
    Dlouhé grilování také vede ke vzniku karcinogenů, protože maso vystavujete kouři a plamenům na mnohem delší dobu. Zkuste třeba steaky nahradit rybami, které jsou hotové podstatně rychleji než kuřecí nebo hovězí maso. Nebo si připravte špíz, jehož tepelná úprava bude trvat podstatně kratší dobu.
  • 5.

    Mějte plameny na uzdě

    Velké grily jsou nesmírně výhodné, protože s nimi máte vše potřebné po ruce a můžete to kdykoliv použít.
    Pokud je to možné, nastavte gril na nižší teplotu, při které je méně pravděpodobné, že maso spálíte. Chcete-li zabránit tomu, aby se maso připeklo na grilovací rošt a pálilo se na něm, potřete ho olejem. Tomu, aby plameny "oblizovaly" grilované potraviny, můžete zabránit tak, že umístíte maso nebo zeleninu na grilovací tácek, který je bude chránit před kouřem a díky tomu, že olej nebude kapat přímo do ohně, nehrozí, že budou plameny šlehat příliš vysoko.
  • 6.

    Grilujte zeleninu a ovoce

    Grilované broskve s rumovým sirupem
    Pokud chcete snížit riziko vzniku rakoviny, ale přesto si chcete užívat chuť grilovaných potravin, vyměňte maso za zeleninu nebo ovoce. Karcinogenní látky jako je HCA a PAU se tvoří ve svalových bílkovinách. Navíc je prokázané, že fytochemikálie nacházející se v ovoci a zelenině mohou dokonce snížit některých typů rakoviny.
  • 7.

    Očistěte gril


    Aby vám maso chutnalo, musíte si ho pořádně připravit a nic neuspěchat!
    Nezapomeňte po každém grilování rošt dobře očistit drátěným kartáčem, abyste, se zbavily všech karcinogenních zbytků, jako jsou připečené zbytky marinád, koření a masa. Pokud připravujete maso na špinavém roštu, vystavujete se riziku přenosu zbylých chemických látek do potravin při příštím grilování.

Dnešní horoskopy