Stavět si v obýváku klasické modely železnic z krabice je už ani jako kluky nebavilo. „Chce to něco většího,“ řekla si před časem trojice Brňáků a pustila se do stavby lokomotiv i vagónků ve velkém měřítku. „Každý z nás tak má už dneska na zahradě svých pár metrů kolejí,“ směje Tomáš Randýsek, jeden ze zakladatelů Společnosti moravských parkových drah.

Video
Video se připravuje ...

Miniaturní vláčky vás povozí na 1,6 km dlouhé trati Jaroslav Volný, hudba: Kevin MacLeod

Nová železnice má 1,6 kilometru, v Evropě patří k nejlepším

Ta vznikla pře třemi lety a dnes už má 25 aktivních členů. Těch pár metrů železnice jim nestačilo, chtěli dokázat víc. „Hlavním impulsem k založení S.M.P.D. byla naše první návštěva mezinárodního halového srazu v německém Sinsheimu, kde jsme opravdu dlouhou dobu stáli jako přikovaní a nevěřícně pozorovali snad stovky parních i bateriových modelů lokomotiv všech různých měřítek. A tam jsme pojali myšlenku, že bychom si pořídili také něco takového,“ říká modelář.

Drobná oprava a už se mašince zase kouří z komínka
Autor: Jaroslav Volný

Objížděli parkové dráhy po celé Evropě, sbírali zkušenosti a pak se pustili do práce. Za obchodním areálem Olympia v Brně začala u břehu Svitavy vyrůstat modelová železnice. Dnes má délku 1,6 km, návštěvníci areálu tu najdou také miniaturní, ale funkční nádraží, depo, točnu i bufet. A hlavně spoustu plně funkčních miniaturních lokomotiv.  Stačí si koupit klasickou kartónovou jízdenku a můžete vyrazit se strojvůdcem na okružní jízdu.

Chcete svoji mašinku? Není to žádná levná hračka!

Pokud byste si stejně jako parta brněnských nadšenců chtěli pořídit svoji vlastní mašinku, musíte počítat s docela vysokými náklady. „Nejlevnější způsob je postavit si model sami. K tomu ale potřebujete znalosti zákonitostí parního stroje a velké technické zázemí, protože stroj o váze kolem 100 kg nepostavíte jen tak na koleně,“ radí Tomáš Randýsek.

Ještě menší mašinka sice lidi nevozí, ale i ona je plně fukční
Autor: Jaroslav Volný

Kupovat starší model se podle něj nevyplatí, může mít spoustu skrytých závad. Nejjednodušší  cestou je koupit si ve Švýcarsku nebo Německu stavebnici nebo již hotový funkční model. „Musíte ale počítat s tím, takové lokomotivy se prodávají přibližně za tolik, na kolik by vás přišlo mírně ojeté auto střední třídy,“ upozorňuje Randýsek.

Fotogalerie
9 fotografií