Letošní jaro má ostrý nástup. Kdo není dobře připravený, bude stíhat jen těžce. Šoupli jste sekačku jen někam pod střechu? Tak to máte nejvyšší čas zkontrolovat, jak to přežila. Co to obnáší? U strojů s elektrickým motorem je to velmi jednoduché. Stačí se podívat, v jakém stavu je nůž. Když je tupý, nebo nějak mechanicky poškozený, nechte ho srovnat a nabrousit nebo kupte nový. Prohlédněte kabel, aby někde nebyl poškozený. Na opravy elektrikářskou izolací zapomeňte, vyměňte ho. U benzínového stroje toho musíte obstarat víc. Pokud si nevíte se zprovozněním stroje rady, řešením je svěřit ho před startem sezóny do rukou odborníků ve značkovém servisu.

Zkontrolujte před startem sezóny svojí sekačku, předejdete vážnějším a finančně náročným opravám.
Autor: archiv

Co všechno potřebuje sekačka před startem sezóny jsme zjišťovali u odborníka – Filipa Wernera ze společnosti Mountfield.

1. Vypucujte stroj

Než se pustíte do práce, stroj očistěte. Na travní hmotu, která ulpí na spodní straně šasi, vezměte špachtli nebo kartáč. Vyčistit je nutné i prostor převodovky pod plastovým krytem. Proč je to nutné? Zetlelá tráva v pracovní části sekačky může způsobit korozi. Při čištění sekačku naklopte dozadu na madlo. Jinak hrozí zalití a znehodnocení vzduchového filtru, případně výfuku olejem. Koho napadlo, že by na sekačku vzal tlakovou myčku, měl by na to rychle zapomenout. Snadno by si při tom mohla poškodit ložiska a těsnící gufery motoru.

2. Vyčištění vzduchového filtru

Špatně průchozí, případně ucpaný vzduchový filtr vám radost neudělá, protože zvyšuje spotřebu paliva a snižuje výkon motoru. V krajním případě může být příčinnou poškození motoru. U lehce znečištěného papírového filtru postačí profouknutí tlakovým vzduchem, u pěnového propláchnutí. Silně znečištěný filtr raději rovnou vyměňte.

3. Jak na výměnu oleje

K čemu je v benzínovém stroji olej? Maže, ale zároveň čistí a chladí motor. K tomu je potřeba, aby byl v dokonalé kondici. Výměnu je nutno provádět v předepsaných intervalech při použití oleje se správnou viskozitou a jakostní třídou, tak jak doporučuje výrobce stroje.

4. Špatnou svíčku vyhoďte

Před začátkem nové sezony je potřeba svíčku vyndat a podívat se na kontakty. Když je zanesena jen mírně, očistěte ji drátěným kartáčem. Zanesené kontakty mají na svědomí, že svíčka správně nefunguje. To poznáte podle problémů při startování a v chodu motoru.
Hodně znečištěnou nahraďte novou.

5. Profoukněte žebra chlazení

Dalším důležitým krokem je vyčištění chladicích žeber motoru motoru od zbytku trávy a prostoru výfuku. Ideální je profouknout chladící žebra pomocí tlakového vzduchu. Motor se nedoporučuje čistit vodou, tak to raději nezkoušejte.

Ucpaný vzduchový filtr zvyšuje spotřebu paliva a snižuje výkon motoru.
Autor: archiv

6. Nůž musí být ostrý

Trávu dobře posečete jen s ostrým a vyváženým nožem. Když takový nebude, poznáte snadno podle silných vibrací, které mohou dokonce stroj poškodit. Proto si nůž dobře prohlédněte, jestli není nějak poškozený. V takovém případě je ho nutné vyměnit. Tupý nůž s drobnými záseky se dá nechat přebrousit a vyvážit v odborném servisu.

7. Pozor na kola a pastorky

Aby sekačka dobře jezdila i po členitém pozemku nebo do kopce, je nutné prověřit uložení pojezdových kol a ozubené pastorky, jestli nejsou opotřebeny loňským provozem. Pokud jsou v pořádku a není nutná jejich výměna, promažte je plastickým mazivem.

8. Správně napněte pojezd

V rámci kontroly sekačky je třeba prohlédnout také řemen pojezdu. Když je roztřepený, zpuchřelý, případně opotřebený, je nutné provést jeho výměnu. V případě, že je v pořádku, nezapomeňte zkontrolovat jeho napnutí.

9. Motor nejlíp seřídí odborník

Tohle už je úkol pro odborníky, kteří mají speciální vybavení a dokážou změřit otáčky motoru a zkontrolovat těsnost spalovacího prostoru. Proč je to potřeba? Motor dosahuje nejvyššího výkonu a krouticího momentu v určitých otáčkách. Odborný servis bezpečně nastaví hodnotu otáček na optimální úroveň. Kromě toho prověří i klikovou hřídel, jestli není ohnutá a nehrozí tak vážné poškození motoru.

Čistí a chladí motor. Olej musí být v sekačce vyměňován v pravidelných intervalech.
Autor: archiv

10. Benzín vypusťte

O benzínu se ví, že hodně a rád „táhne“ vodu a tím ztrácí na kvalitě. Postupem času mění své vlastnosti a stává se chemicky agresivním, čímž může způsobit poškození některých dílů jako například karburátoru. Pokud jste benzin před uskladněním sekačky po sezoně nevypustili nebo jste do něho nepřidali stabilizátor, raději ho hned vypusťte a natankujte nový. A nezapomeňte, že vypouštění benzínu nebo přidání stabilizátoru musí proběhnout ihned po ukončení sezóny, tedy na podzim. Sekačka pak bude v pořádku a nevypuštěný nebo neupravený benzín jí přes zimu nepoškodí.