Ať už máte kolo za silniční, trekové, nebo horské, péče o něj se příliš neliší. Až vrátíte z posledního podzimního výletu, věnujte mu dostatek času, aby bylo na jaře jako nové. Doporučujeme postupovat následovně:

1. Základem je čistota

Prvním krokem je samozřejmě pečlivé očistění kola od všech nečistot. Kolo rozebereme - sundáme obě kola. Bláto, listí a kamínky z rámu i kol odstraníme mokrým hadrem. Na řetěz, přehazovačku, ložiska apod použijte naftu nebo petrolej a jemný hadřík nebo štětec. Dbejte na to, abyste žádnou součástku nevynechali. Spousta nečistot může být například unitř přehazovačky nebo na ložiscích, věnujte jim proto obzvláštní péči.

2. Je konstrukce v pořádku?

Když je kolo čistě, pustíme se do kontroly konstrukce kola. Zaměříme se na všechny sváry na rámu, výplet kol i pláště. Pokud jsou pláště opotřebované nebo zpuchřelé, měli bychom je vyměnit. Stejně tak je třeba zkontrolovat opotřebení brzd.

3. Můžeme mazat

Pokud shledáme, že je vše v pořádku, případně poškozené součástky nahradíme, můžeme přistoupit k promazání kola. Namažeme řetěz a všechny části přehazovačky. Ložiska kol se doporučuje mazat vazelínou, na odpruženou vidlici bychom pak měli použít silikonový olej. Pozor - za všech okolností musíme dbát na to, aby se maziva nedostala na brzdový systém - brzdové destičky a ráfky! Nefunkční brzy na kole mohou být samozřejmě velmi nebezpečné.

4. Najděte vhodný prostor pro zazimování

Kolo by mělo být zazimováno na suchém místě se stálou teplotou - ideální je garáž, půda, lze využít i sklep. Duše mírné podhustíme, přehazovačku stáhneme do nejnižší polohy, uvolníme brzdová lanka. Pokud můžete, zavěste kolo na speciální hák. Ulevíte tak plášťům i výpletu, které mohou vahou kola a nízkou teplotou trpět.

Fotogalerie
3 fotografie