Video
Video se připravuje ...

Proměna to byla odvážná, plná kontrastů, průniků stylů, rozmanitá, ale přitom kompaktní a homogenní. archiv TV Prima

Pan Tocháček je upovídaný a veselý taxikář. Do bytu se přestěhovali před třemi lety z pavlačového bytu 1+1, kde žila celá jejich čtyřčlenná rodina, včetně maminky pana Tocháčka trpící Alzheimerovou chorobou v pokročilém stadiu. Současný byt je sice prostorný, ale zařízení je po bývalé majitelce – starší paní – a styl tomu odpovídá. Bydlí tady oba rodiče, jedna z dcer s přítelem a maminka paní Tocháčkové.

Paní Tocháčková je vyučená cukrářka, a tak výborně a velice ráda peče a také vaří. Pan Tocháček říká, že jí za ta léta hodně dluží. O pořádné kuchyni sní paní Tocháčková v podstatě už od roku 1984, kdy spolu začali bydlet. A tak by jí to prostřednictvím pořadu rád splnil. Jeden pokoj obývají „mladí“, v dalším pokoji je babička, v malém pokoji, který dříve sloužil jako pokoj pro služku, mají Tocháčkovi ložnici. Místnost, ve které trávila své poslední chvíle nemocná maminka pana Tocháčka, slouží jako technická místnost a bydlí zde králík.

Centrální místností bytu byl obývák, který byl spojen s kuchyní.
Autor: archiv TV Prima

Obývák si Tocháčkovi zařídili podle svých představ, na kuchyni jim peníze nezbývají. Ta je slovy paní Tocháčkové stará, hnusná a nefunkční. Dalším velkým minusem prostoru kuchyně je nedostatek světla. Paní Tocháčková by si přála moderní kuchyň s plynovým sporákem (s 5 hořáky), digestoří a obrovskou lednicí, nejlépe americkou. Co je pro ni velmi důležité, je umístění trouby – nechce se k ní ohýbat, ale mít ji pěkně nahoře. Pokud by se proměna dotkla i obýváku, ráda by řešila také sedačku, která je nepraktická – a to co se týče nejen barvy, ale i materiálu. Nutně potřebují zachovat také úložné prostory. Ve skříních v obýváku mají spoustu věcí, včetně oblečení. Pan Tocháček trvá na ponechání pracovního koutku, kde má svůj počítač.

Pan Tocháček trval na ponechání pracovního koutku, kde má svůj počítač.
Autor: archiv TV Prima

Příběh Tocháčkových je o soužití několika generací v jednom bytě. Rodině vládne svérázný Honza – otec rodiny. Navenek je to chlapák, který tahá fórky z rukávu. V nitru je to ale citlivý chlap, pro kterého je jeho rodina tím nejdůležitějším. Se svou ženou je již přes třicet let. Datum seznámení si nechal dokonce vytetovat. Vlastně všechna jeho tetování jsou spojena s rodinou – manželka Romana je ztvárněna jako vikinská královna, D má připomínat dceru Dominiku. Svou ženu miluje a váží si jí, protože prý není lehké s ním vydržet. A ona to dokázala, a navíc se léta starala o jeho těžce nemocnou maminku. Proměna je vlastně Honzovým poděkováním Romaně za všechno, co pro něj a pro rodinu udělala. Proměnu této rodince budete určitě přát.

Proměna je vlastně Honzovým poděkováním Romaně za všechno, co pro něj a pro rodinu udělala.
Autor: archiv TV Prima

A jak se na proměnu dívají designéři Kamila Douděrová a František Kobližka?

František: „Proměna to byla odvážná, plná kontrastů, průniků stylů, rozmanitá, ale přitom kompaktní a homogenní. Chtěli jsme uplatnit tezi, že v jednoduchosti je síla a krása. Někdy to bylo obtížné, zejména v průniku moderního do klasického (historického). Co jsem věděl hned, byl fakt, že zachováme původní vlysovou dubovou podlahu. Začali jsme tedy příslovečně od podlahy. Chtěli jsme kompletně proměnit kuchyň v moderní, jednoduchou a čistou oázu k vaření, a tím vlastně splnit přání paní Romany. Další výzvou bylo vnést do klasického stylu bytu starého 80 let moderní prvky, ukázat industriálního genia loci původního Smíchova. Využili jsme potenciálu cihelné stěny, z níž jsme přemístili TV, a nechali jsme promluvit původní cihelné zdivo.

Designéři využili potenciálu cihelné stěny, z níž přemístili TV a nechali promluvit původní cihelné zdivo.
Autor: archiv TV Prima

Proměna je moderní vmyk, svěží hmat do klasického starého městského domu s bytem s vysokými stropy, velkými okny a určitou vrozenou těžkopádností, ustrnutím. Dílem jsme se na tuto linii napojili, nechali jsme původní klidnou bílou výmalbu (samozřejmě nově vybíleno) a doplnili štukovou výzdobu, tím vznikly kulisy pro premiéru moderního představení v podobě paletového nábytku (paraván kryjící záda dvojici lednic, police na stěnách z palet, botník, věšák, doplňky). Toto má jeden styl, který je od začátku míněn jako harmonický kontrast (dřevo v jiné podobě), který k našemu překvapení nejvíce kvitovala (pohotovostí komentáře) babička! Se vším souvisí i odstraňování a nahrazování, kterého nebylo málo. Prostoru to ale velmi pomohlo, provzdušnil se, vyjasnil. Nejhezčím místem je pro mne stůl, když oknem vpadá do místnosti plné slunce.“

Autor: 

Kamila: „Říkali jsme si, že nezůstaneme jen u kuchyně, protože prostor navazoval volným průchodem do obývacího pokoje. Cestu k proměně jsme hledali asi den, kdy jsme se ujistili v tom, že půjdeme po stopách historie bytu. Zkusili jsme pracovat s dřevěnými paletami v netradičním pojetí, ale opravdový problém a překvapení nastaly při demontáži staré digestoře. Ve zdi zůstala díra s průhledem do volného prostoru a po následném odstranění staré kuchyňské linky jsme zůstali stát před zakrytým pavlačovým oknem na místě nosné zdi. Museli jsme přidat výztuž, aby šla nová kuchyňská linka zavěsit.

Vrátili také některé dobové prvky v podobě stropní štukové rozety s křišťálovým lustrem, starožitného stolu, industriálních lampiček a ponechali původní parketovou podlahu.
Autor: archiv TV Prima

Vrátili jsme některé dobové prvky v podobě stropní štukové rozety s křišťálovým lustrem, starožitného stolu, industriálních lampiček. Ponechali jsme původní parketovou podlahu, odkryli jsme jednu stěnu na cihlu. Vedle surové cihly, černého kovu a černobílých fotek jsme použili i surové dřevo v podobě dřevěných palet seskládaných na sebe místo nové zdi mezi kuchyní a obývákem. Vynikly tak jemný křišťálový lustr, záclony či háčkovaná dečka. Dvě polohy v protikladu vytvořily určitý náboj, interiér působí velmi živě.“

Premiéru dalšího dílu nové série Jak se staví sen uvidíte v sobotu 6. června v 17.35 na Primě.