Dřív než začnete hledat ten správný kout, kam ten který stroj dáte, musíte se o ně postarat. Každý si žádá své. Co zanedbáte na podzim, to budete na jaře pracně a dost možná i draze dohánět.
Sázka na čistotu
Základní údržba většiny motorové zahradní techniky stojí a padá s tím, že byste stroj měli pravidelně čistit, a to po každém použití. Po sezóně je potřeba přidat a důkladně očistit nejen vnější kryty, ale také vnitřek strojů, tedy pracovní části. Po očistění je třeba zkontrolovat jednotlivé pohyblivé součásti a podle potřeby je promazat. Týká se to především lanovodů, ložisek, kloubů, seřízení táhel nebo vůlí. Nezapomeňte při tom zkontrolovat i šroubové spoje.
S čistým filtrem mašina líp šlape
Dalším bodem na seznamu je revize klínového řemenu. Když bude opotřebený, popraskaný, nebo jinak poškozený, je třeba ho vyměnit. Kontrolou by měl projít také vzduchový filtr. Vyčistěte ho. Když je hodně znečištěný nebo dokonce poškozeny, vyměňte ho. Šetříte tím. Čistý vzduchový filtr sníží spotřebu paliva i emise. Důležité je očistit žebrování motoru, kde se rády lepí piliny a prach. Pak se vám zbytečně přehřívá motor a trpí.
Na ostří
A pak tu máme nože sekaček a řetězy pil, které je dobré nabrousit. Aby si akumulátor u strojů vybavených elektrickým startérem zachoval dobrou kondici, je nutné ho skladovat v plně nabitém stavu, jinak hrozí takzvaná sulfatace elektrod. A ta vede k rapidnímu snížení kapacity. U plně vybitého akumulátoru je to otázka několika málo hodin. Ideální teplota pro skladování je od 5 do 15 °C na suchém místě.
Pod deku
Nerudovská otázka „Kam s ním?“ je velmi důležitá i u celých strojů. Nejlépe se jim bude odpočívat v garáži nebo kůlně, kde je sucho a málo prachu. Ale pro jistotu přes ně raději přetáhněte plastovou plachtu nebo alespoň přehoďte deku. A v zimě j občas dohlídněte, že se k nim nedostala voda.
S vůní benzínu
U zahradní techniky s benzínovým pohonem si najděte čas na zapalovací svíčky. Mění se asi po 100 hodinách provozu. Před zimou je zkontrolujte a očistěte kontakty. Palivo v nádrži čtyřtaktních motorů klidně nechte. Jen do něj nezapomeňte přilít speciální stabilizátor paliva. Předejdete tvorbě usazenin a možnému poškození motoru. Nádrž strojů s dvoutaktním motorem raději vypusťte. Pozor také na hladinu oleje.
Servis to udělá za vás
Ne každý je kutil od přírody, a tak si na větší údržbu netroufá. V tom případě je lepší svěřit stroje profesionálům, kteří mají lepší vybavení a hlavně přesně vědí, co má jak být. Například společnost Mountfield nabízí každoročně takzvané Posezónní prohlídky zdarma pro všechny motorové výrobků, které si tam zákazníci zakoupili. Jejich servisní technici jsou schopni upozornit na závadu ještě dřív, než se projeví, takže vám ušetří výdaje za náročnější a finančně nákladnější opravu už porouchaného stroje. „I letos, jako každý rok poskytujeme posezónní prohlídky zdarma a teď na podzim také nabízíme za zvýhodněné ceny i na servisní práce a vybrané náhradní díly. Ty jsou až o 30 % levnější,“ upozorňují v Mountfieldu.
Než spustíte frézu
Už vyčkáváte, až vás zavalí sníh? Jen jestli máte dobře připravenou frézu. Před prvním použitím je nezbytné zkontrolovat hladinu oleje a zapalovací svíčku. Očistěte ji a zkontrolujte, jestli je správná vzdálenost mezi elektrodami. Pak prohlédněte palivový a olejový filtr. Seřiďte a zkontrolujte táhla spínání šneku. Pozornost věnujte také napnutí řemenů a jejich opotřebení. U jednostupňových fréz přezkoušejte gumové lopatky na odhoz sněhu. U dvoustupňových modelů zrevidujte kovový šnek. Když najdete deformaci, je třeba ji vyrovnat nebo celý šnek vyměnit.