Názory dietologů se postupně mění. Vejce vám hladinu cholesterolu nijak výrazně nezvedne, protože kromě 200 mg cholesterolu jedno vajíčko obsahuje 1700 mg lecitinu a také esenciální kyselinu linolovou, které naopak cholesterol rozpouštějí a zabraňují jeho usazování. Za nebezpečný nárůst cholesterolu mohou hlavně nasycené tuky, a těch ve vejci najdete asi šestkrát méně než třeba v hamburgeru. Nebezpečnější je nadměrná konzumace živočišných tuků. Takže určitě ne vajíčka na másle nebo sádle!

Vejce plná vitaminu

Ve slepičím vejci byste našli všechny známé vitaminy kromě „céčka“, a to jak vitaminy rozpustné v tucích, tak i ve vodě. Dále obsahuje tuky, minerály (vápník, fosfor, železo, hořčík, draslík, síru, chlor) a cenné stopové prvky (měď, mangan, jod, fluor). Vejce představují také významný zdroj bílkovin s vyváženým obsahem kyselin. Tyto bílkoviny mají všechny nezbytné aminokyseliny včetně lecitinu (mimo jiné podporuje tvorbu svalové tkáně). Tuk žloutku obsahuje olejovou a linolovou kyselinu, které příznivě působí na srdce, dále lecitin posilující nervy a kefalin snižující hladinu cholesterolu v krvi. Také proto jsou vejce vhodná při zvýšených nárocích na psychiku.

Vejce je významný zdroj bílkovin s vyváženým obsahem kyselin.
Vejce je významný zdroj bílkovin s vyváženým obsahem kyselin.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM
Čtyři týdně

Ještě nedávno se lidem se zvýšeným cholesterolem v krvi doporučovala maximálně dvě vajíčka týdně, dnes už jsou to čtyři. Věřilo se, že menší konzumací vajec se sníží i rizika kardiovaskulárních onemocnění. Výzkumy však prokázaly, že vejce zdaleka nejsou tak škodlivá, jak jsme se domnívali. Jejich žloutky obsahují kromě vitaminů a minerálních látek také omega-3 polynenasycené mastné kyseliny, které mimo jiné dokonce riziko kardiovaskulárních nemocí snižují a zpomalují i rozvoj zánětlivých chorob. Dalším z přežitých dogmat je představa, že vajíčka ‚jdou na tloušťku‘. Není to pravda, i když chleba s vrstvou másla kalorickou hodnotu vaječných jídel zvyšuje. Úplná bezstarostnost ale také není na místě, protože vaječné bílkoviny jsou odpovědné až za 20 procent potravinových alergií.

Náš tip

ak poznáte čerstvé vejce? Když ho dáte do vody, ponoří se.