Ing.arch.Michal Postránecký (4.1.1961),

Původem český architekt, který v současné době žije v Sarasotě na Floridě a pracuje především v USA, kam se natrvalo přestěhoval v roce 2001. Kromě jiných staveb je autorem designu jedné z prosklených dominant v Las Vegas- hotelového komplexu Planet Hollywood Towers Westage. Architekt Michal Postránecký se vrací periodicky do České republiky a to jak soukromě tak i profesně. 

1) Proč jste se  rozhodl pracovat s Ovelosem?

Shodou náhod jsem se dozvěděl, že společnost Ovelos bude stavět pro paní Mahulenou Bočanovou víkendové sídlo za použití zajímavého systému výstavby. Zaujalo mne nejen to, jak taková dřevostavba systémem Ovelos vypadá. Chtěl jsem vědět  zda může vypadat dobře nejen z hlediska estetického, ale hlavně jakým způsobem je celý systém vytvořen. Já jsem měl možnost se detailně seznámit s dřevostavbami v Americe, kde žiji a kde jsem touto technologií navrhoval rezidenční domy, kancelářská centra, “retail” centra, ale i vícepodlažní obytné objekty. Systémy dřevostaveb jsou perfektně propracovány a jsou využívány ve všech klimatických zónách. Při dodrženi všech pravidel a stavebních postupů mají pro daný účel užití mnoho nezpochybnitelných vlastností, které svými parametry častokrát převyšují domy stavěné klasickými způsoby. Dřevostavba Ovelos je maličko odlišná užitím dřevěných stavebních modulů, které dohromady vytvářejí klecovou konstrukci, takže vzniká velmi pružný a zároveň pevný objekt. Díky svým vlastnostem je zeď domu nejen odolná proti vnějším vlivům, ale i po instalaci všech potřebných izolačních vrstev zaručujících tepelnou pohodu s minimálními energetickými ztrátami  a je jenom 27 cm široká. Povaha recyklovaného materiálu, kterými jsou dřevěné moduly, zaručuje, že neobsahují žádné aldehydy či pojidla, na rozdíl od materiálů vytvořených v době současné. Rovněž je velmi stabilní díky svému “vystaření” a dlouhodobému vysychání za nepochybně optimálních klimatických podmínek.

Dřevostavba OVELOS
Dřevostavba OVELOS
Autor: Ovelos

Po bližším seznámení s celým systémem a po projeveném zájmu i ze strany společnosti Ovelos jsme se dohodli na dlouhodobější spolupráci. Ta bude realizována v době mojí přítomnosti zde v  České republice, tedy přibližně každý druhý měsíc. V tu dobu budu mít možnost se s klienty Ovelos, kteří projeví zájem o nadstandardní atypickou formu domu setkat. V mezidobí pak budou připravovány podklady pro projekt a u rozdělaných projektů vyřizována náležitá povoleni pro stavbu. Dnes je již běžné řešit provozní věci i pomocí videokonferencí a je lhostejné, kde se aktuálně nacházíte, zda v jiné čtvrti jednoho města či na dvou různých kontinentech.

2) Kde vidíte výhody dřevostaveb?

Já vidím u dřevostaveb, oproti jiným způsobům výstavby mnoho jednoznačných výhod. Mezi nimi jsou zejména nízká energetická náročnost, minimální nebezpečí tvorby tepelných mostů, čímž jsou zaručeny značné úspory při vytápění, resp. chlazení vnitřních prostor. Zároveň je celkově stavba mnohem lehčí a stěny užší. To znamená, že při stejném objemu zastavěné plochy získáte větší obytnou plochu uvnitř objektu a tím logicky i nižší cenu za metr čtvereční této zastavěné plochy. Při technologicky správném provedeni konstrukce dřevostavby nedochází k přenosu zvukových vibrací, ba naopak je tlumí více než jiné stavební systémy. Další výhodou je rychlá realizace stavby, jež Vám roste před očima. Díky minimalizaci mokrých procesů v průběhu výstavby je výrazně eliminováno riziko vznikající u zděných staveb, kde přítomnost vlhkého prostředí i po dokončení stavby umožňuje případný vznik hub a plísní. Cely objekt je rovněž nesrovnatelně lehčí než stavby zděné. Tím ušetříte i na základech stavby. Jak jsem zmínil již v předešlé odpovědi na Vaší otázku, správně konstruované dřevostavby jsou schopné velmi úspěšně odolávat například silným nárazovým větrům, či zemětřesením. Já sám žiji v oblasti s každoročně se vyskytujícími hurikány a mám osobni zkušenost s následky těchto přírodních živlů. Dřevostavby Ovelos určitě tuto odolnost zaručují a zvyšují ji právě díky již zmíněnému efektu klecové konstrukce.  Jistě velmi výraznou výhodou a hlediskem pro výběr společnosti Ovelos a jejich rodinných domu je mimo jiné jejich velmi příznivá cena.

Dřevostavba OVELOS
Dřevostavba OVELOS
Autor: Ovelos

3) Jak se Vám daří skloubit práce na mrakodrapech a dřevostavbách

Měl jsem možnost navrhnout výškovou budovu v  Las Vegas.

Návrh hotelového komplexu Planet Hollywood Towers Westage. – Ing.Arch.Michala Postráneckého
Návrh hotelového komplexu Planet Hollywood Towers Westage. – Ing.Arch.Michala Postráneckého
Autor: .

Nicméně kromě ní jsem rovněž navrhoval mnoho jednopodlažních i vícepodlažních objektů stavěných pouze ze dřeva. Dřevostavby jsou v Americe tradičně velmi rozšířené a dovedené k dokonalosti. Systém je propracován do nejmenšího detailu a mnoho prvků se přiveze na staveniště již předpřipravených, což ještě více zrychluje realizaci provedení stavby. Možnost použití dřevostavby se v žádném případě nevztahuje pouze na residenční stavby ale je vhodný pro objekty nejrůznějších funkcí.

Dřevostavba rodinného domu ve státě Utah – USA – návrh Ing.Arch.Michala Postráneckého
Dřevostavba rodinného domu ve státě Utah – USA – návrh Ing.Arch.Michala Postráneckého
Autor: .

4) Myslíte, že i Evropané budou postupem času přecházet k  dřevostavbám

Domnívám se, že z důvodů, které jsem uvedl by se mohli více a více upřednostňovat dřevostavby před ostatními technologiemi. Jsou pochopitelně regiony s lokálními stavebními regulativy, kde je nutné volit odlišné typy stavebních konstrukcí či tvarů, ale obecně řečeno dřevostavby jsou chytrou volbou pro převažující procento nízkopodlažních rezidenčních staveb. Opět bych mohl zmínit, že v USA, kde momentálně žiji, můžete vidět hromadné používaní dřevostaveb jak u běžných rodinných domu, dvojdomů, řádových domů a dalších bytových objektů, tak i jako konstrukční systém pro luxusní residence za miliony dolarů. Vím, že v evropském regionu je rozšířené rčení “můj dům, můj hrad” a mnoho lidi si myslí, že ve Státech se staví dřevostavby protože jejich majitelé nemají takový vztah ke svému domu protože se velmi často se stěhují. To ale není pravý důvod k používání dřevostaveb. Je to jenom jiný životní styl. Upřednostnění systému dřevostaveb je ale důsledkem těch mnoha výše popsaných výhod, které nabízejí.

Dřevostavba OVELOS
Dřevostavba OVELOS
Autor: Ovelos

5) Čili Vaším zájmem je oslovit i klientelu s vyššími  nároky, kteří by využili systému Ovelos

Ano, dohodli jsme se s vedením společnosti Ovelos, že spolu nabídneme nadstandardně řešené objekty, které budou primárně zaměřené pro bydlení, ale budeme se snažit uplatnit dřevostavby i pro objekty s dalším funkčním zaměřením. Klient s požadavkem nadstandardního řešení získá možnost využít mých zkušeností a kreativity, návrh zvýrazňující jeho identitu a originalitu každého z nás, a to jak dispozičním řešením, tak i vnějším vzhledem a případně i návrhem interiéru. Stále však budeme využívat systému Ovelos, který zaručuje minimalizaci nákladů na stavební konstrukci a zároveň vynikající konstrukční vlastnosti. Nabidka a užití materiálů pro exteriér i interiér objektu bude pochopitelně širší než u momentálně nabízených standardních domů, které firma nabízí. 

Dřevostavba OVELOS
Dřevostavba OVELOS
Autor: Ovelos

6) Jakým způsobem se mohou potenciální zákazníci s Vámi spojit?

Všichni potenciální zákazníci mohou vyjádřit svá přání pro nadstandardní řešení při jednaní se zástupcem společnosti  Ovelos. Základním pravidlem je, že všichni zájemci o výstavbu jsou osobně kontaktováni zástupcem společnosti a v  případě skutečného zájmu, dojde k osobní schůzce, nejlépe na pozemku pro stavbu, kde se možnosti výstavby prodiskutují. Po získání základních údajů a požadavků od zákazníka mně budou tyto informace okamžitě předány a já připravím kompletní program s diagramem objektu. Při mé nejbližší návštěvě dojde k mému osobnímu setkaní  s klientem a případně dohodě o zahájeni prací na projektu.

Dřevostavba – restaurace Building v Las Vegas – návrh od Ing.Arch. Michala Postráneckého .
Dřevostavba – restaurace Building v Las Vegas – návrh od Ing.Arch. Michala Postráneckého .
Autor: .