Sportování na kolečkových bruslích je rok od roku populárnější. V centrech měst, v horách nebo podél vodních toků jsou budovány nové stezky s hladkým povrchem a brusle dnes pořídíme v každé prodejně sportovních potřeb. Zpočátku fungují jako hodinky, ale pokud je častěji využíváte, přijde den, kdy budou potřebovat pořádný servis.
Kolečka se opotřebovávají nerovnoměrně
Nejčastějším důvodem pro rozmontování in-line bruslí bývá nerovnoměrné opotřebení koleček. Nejvíce se tento efekt projevuje na předních kolečkách, která by tak po určité době měla být vystřídána za některá z koleček umístěných nejlépe uprostřed nože.
Pro povolení šroubů stačí většinou obyčejný imbusový klíč - zpravidla bývá součástí balení bruslí. Pokud používáme vlastní imbus, vždy zkontrolujeme, zda velikost odpovídá otvorům ve šroubech - v opačném případě by se šrouby mohly poškodit a sejmutí koleček by tak bylo dost problematické.
Vyčistíme každou součástku
Po odšroubování je potřeba vymáčknout ložiska z plastových středů koleček. Opět postupujeme opatrně, abychom nepoškodili kryty ložisek. V každém kolečku jsou dvě ložiska a mezi nimi kovový váleček, který je udržuje v přesné vzdálenosti. Všechny tyto součástky z kolečka vyjmeme a nejprve je očistíme od prachu. Potom obě ložiska rozebereme - sejmeme z nich kryty - a zbavíme je všech nečistot i mastnoty. K tomu nám nejlépe poslouží mýdlová voda, případně technické ředidlo nebo aceton. Po vyčištění necháme ložiska pořádně vyschnout. Pokud jsme používali vodu, urychlíme schnutí fénem, aby ocel nezačala korodovat. Po důkladném vysušení je čas ložiska opět namazat. Spíše než klasický olej použijeme buď teflonový sprej nebo běžnou vazelínu. Ta mechanismus spolehlivě ochrání před vlhkostí a zároveň dlouho vydrží, takže nebudeme muset proceduru v dohledné době opakovat. Na závěr opět vrátíme ložiska i oddělovací kroužky na původní místo. Jak již bylo řečeno, měli bychom také proměnit pořadí, v němž jsou kolečka upevněna v noži. Vzhledem k nerovnoměrnému opotřebení můžeme také kolečka otočit potištěnou stranou dovnitř. Prodloužíme tím jejich životnost.
Pozornost věnujeme i zbytku brusle
Spolu se servisem koleček se vyplatí provést také údržbu boty. Nůž a všechny plastové části brusle očistíme od prachu a špíny, stejně tak se pokusíme vyčistit i textilii. Pokud došlo k výraznějšímu opotřebení brzdy, zvážíme výměnu. Chrániče kolen a předloktí vypereme na nízkou teplotu v pračce.
Pokud budete při čištění bruslí postupovat precizně, můžete se během příštího sportování těšit na vynikající zážitek z jízdy!