Říkáte si, proč s autem jednoduše nezajet do myčky? Ruční mytí je mnohem efektivnější a šetrnější k vozidlu. Nezabere to ani hodinu a vůz zašpiněný po zimě vypadá jako nový. Ano, pořádné umytí vyžaduje nákup několika speciálních přípravků řádově za stokoruny. Jenže když máte čas a prostor, rozhodně se jejich nákup vyplatí. Jestliže se budete držet našeho postupu, uděláte laku auta lépe, než když jej vezmete do levné kartáčové myčky.
Na co si dát pozor při mytí auta
Při mytí je zásadní vždy se dotýkat karoserie jen čistou a měkkou houbou, v opačném případě snadno vytvoříte škrábance. „Měl jsem zde pána, který se pokoušel umýt mouchy hrubou stranou houbičky na nádobí. Nezbylo než poslat jej za lakýrníkem,“ popisuje Jan Pavlův. Doporučuje také vyhnout se kartáčům na wapkách třeba u benzinky. Nikdy nemůžete vědět, jestli zde před vámi někdo neumýval třeba terénní vůz a nezanechal kartáč plný bláta.
Ještě než se pustíte do celého procesu, nezapomeňte na několik detailů. Rozhodně doporučujeme sundat si prstýnky, hodinky, prohlédnout, kde máte zipy a podobně. K poškození laku stačí opravdu málo.
Předmytí auta
Špínu na autě je nutno před samotným mytím rozmočit. Vůz stačí postříkat speciálním roztokem, který pomůže odstranit špínu, mouchy i mastnotu. Hodí se k tomu rozprašovač. Týká se to nejen rozličných záhybů karoserie, ale i třeba mastného prostoru kolem víčka nádrže či oblasti kolem značky.
Když už zaschlá špína už pomalu povolila, nadešel čas dostat ji pryč. K tomu poslouží tlaková voda. Jan Pavlův začíná logicky od střechy a postupně paprskem stahuje nečistoty směrem dolů. Dále se důkladně zaobírá podběhy. Nevynechejte je, jinak vám po prvním dešti začne vytékat stará špína právě odsud. Pokud to u konkrétního vozu jde, důkladně prostříkejte také prostor mezi blatníkem, prahem a podběhem. Právě zde se často hromadí nečistoty a bláto, které pomohou rozvoji koroze.
Ruční mytí auta
Konečně se dostáváme k samotnému mytí houbou a šamponem. „Obojí je velmi důležité. Houba musí dobře sát, a přitom být velmi měkká, aby dobře kopírovala obrysy karoserie,“ vysvětluje odborník a varuje před využitím hrubé části, kterou jsou některé vybaveny, snadno s nimi karoserii odřete. Dalším aspektem je výběr šamponu, na trhu jsou stovky druhů. Proto je dobré pořídit si samosušící, po kterém nezůstávají mapy.
Houbou jemně a přitom s dostatkem vody karoserii krouživými pohyby omývejte. Nástroj je nutné pravidelně vyplachovat, a to zvláště když cítíte, že jste zajeli do špíny. Ve chvíli, kdy je auto celé od šamponu, znovu jej oplachujeme.
Jak se vyhnout mapám na karoserii
Aby na autě nezůstaly žádné stopy po zasychající vodě, je nutné ho osušit. Na to lze použít silikonovou stěrku, nebo lépe umělou jelenici. Obojí se prodává asi od padesátikoruny. Nejprve ji musíte namočit v teplé vodě a poté teprve stírejte kapky. Pravidelně ji také ždímejte. Pokud máte doma kompresor, je ideální vyfoukat záhyby a spáry. Jinak bude voda postupně vytékat a ztíží další kroky.
V žádném případě na motorový prostor nepoužívejte tlakovou vodu! U moderních vozů plných elektroniky velmi snadno způsobíte škody za desetitisíce. Nehledě na to, že případné olejové frakce nepatří do běžné kanalizační sítě.
Leštění karoserie
Auto už nyní vypadá jako nové. Jenže aby vzhled vydržel co nejdéle, je dobré lak zakonzervovat leštěnkou s voskem. Většina obsahuje křídu, která zanechá na plastech bílá místa. Proto začínám ošetřením plastových částí speciálním přípravkem. Tím ošetřete černá místa na zrcátkách a dveřích, ale i voštiny v nárazníku.
Pak přichází na řadu samotná leštěnka. I těch je na trhu nepřeberné množství. Některé obsahují nanotechnologie, jiné zase pigment v barvě vozu. Ať už se rozhodnete pro jakoukoli, je nutné aplikovat ji ve stínu a pouze na malé části. Emulze musí lehce zaschnout a pak už přistupujeme k samotnému leštění.
Používáme na to ubrousky, kterými krouživými pohyby uvádíme kapotu k dokonalosti. Využít však lze i leštičku. Zde je důležité podotknout, že otáčky profesionálních přístrojů jsou výrazně nižší než třeba u vrtačky. Tou si klidně zničíte lak. Když už pobíháme kolem vozu, ještě zkontrolujeme funkčnost osvětlení, ošetříme pneumatiky a máme hotovo.