Pokud pravidelně převážíte těžší či objemnější náklad, vyplatí se investovat do přívěsného vozíku za auto. V důsledku se vám investice za určitou dobu vrátí, neboť nebudete muset platit dodavateli stavebního materiálu nebo palivového dřeva za dopravu, pokud budete převážet listí, nebude nutné se otáčet jen s osobním vozem na několikrát, a pokud se bude vaše dcera stěhovat, snadno jí pomůžete, aniž by utrácela za převoz nábytku. Vaše osobní auto navíc zůstane čisté, nebudete jej zbytečně přetěžovat a také manipulace s nákladem z přívěsného vozíku je snazší než z kufru osobního vozu.

CO PŘEVÁŽÍTE?

Obecně platí, že vybírat byste měli přívěs podle povahy nákladu, jaký budete nejčastěji vozit. Je rozdíl, pokud bude určený na přepravu listí a větví, případně sekačky z chalupy, nebo na převážení těžkých špalků dříví, cihel a suti, případně na velké např. sádrokartonové desky. Podle množství či velikosti často převáženého nákladu vybírejte především rozměry vozíku. Nemáte-li o tom, co budete vozit, jasnou představu, pak lze volit některý z nejoblíbenějších rozměrů tzv. ložných ploch: 1 100 x 2 060 mm, 1 250 x 2 060 mm či 1 250 x 2 500 mm.

Váha nákladu pak bude rozhodovat o tom, zda vyberete vozík brzděný či nebrzděný, který představuje nižší pořizovací náklady, ale také jednodušší údržbu, protože odpadá starost o brzdový systém. Je určen na zatížení do zhruba 500 kilogramů. Na těžší náklady je potřeba volit brzděný přívěs. Jeho výhodou je nejen možnost přepravovat větší váhu, ale také fakt, že s ním značně šetříte brzdovou soustavu svého automobilu, neboť při brzdění pomáhá, což je zároveň bezpečnější.

Autor: Shutterstock

KDE JSOU KOLA?

Rozhodovat se můžete i podle toho, zda jsou kola pod ložnou plochou, nebo vedle ložné plochy. Výhodou prvně jmenované verze je možnost snazšího nakládání z boku (ideální je pro takový případ vozík, u něhož lze bočnice sklopit nebo vyjmout). U tohoto typu se také snižuje celková šířka přívěsu. Naopak výhodou u přívěsů s koly vedle ložné plochy je nižší těžiště a nižší nakládací plocha (výška podlahy přívěsu od země). Přívěsy s koly vedle ložné plochy bývají také levnější.

DOPLŇKY A VYCHYTÁVKY

Přívěsné vozíky dnes nejen vypadají dobře – výrobci dbají také na design, ale lze k nim pořídit i spoustu praktického vybavení. Patří sem mimo jiné plachty či laminátová víka, kotvicí úchyty pro bezpečnější upevnění nákladu, opěrná kolečka pro snazší manipulaci s vozíkem či opěrné nohy pro jednodušší vykládání obsahu.

RYCHLOST JÍZDY S PŘÍVĚSEM

Ačkoli stále panuje přesvědčení, že s přívěsem lze jezdit rychlostí nejvýš osmdesátikilometrovou, skutečná rychlost závisí jen na schválené maximální konstrukční rychlosti přívěsu. U současných vozíků to může být i 130 km/h. S těmi pak bez obav můžete brázdit dálnice tímto tempem.