V Čechách má domácího mazlíčka každá druhá domácnost, takže máme nejvíc psů a koček v celé Evropě. Odhadem žije v ČR přes 2 miliony psů. Jen v Praze je například u pražského magistrátu evidováno více než 100 tisíc psů, a to se nejedná o úplně přesné číslo, protože ne každý chovatel má svého psa evidovaného.

Vše pro psa

Lidé často šetří sami na sobě, ale pro čtyřnohé mazlíčky jim do kapsy sáhnout zatěžko není. Nevěříte? Průměrná útrata se v uplynulém roce přehoupla v České republice přes hranici dvou tisíc korun na jednu domácnost. Zdá se vám to málo. Ale to je jen průměr. Jen si zkuste hodit na papír všechny výdaje, které máte za zvíře ročně. Hlavně u velkých psů jsou to za jen trochu kvalitní krmení deseti tisíce. A tak není divu, že za psí krmivo a hygienické zvířecí potřeby utratí Češi více než 5,5 miliardy korun za rok. „Lidé se v posledních letech začínají více zajímat o kvalitní stravu. Proto prodeje kvalitních krmiv rostou. Chovatelé si uvědomují, že pokud si připlatí za kvalitní granule, může jim to v důsledku ušetřit peníze za veterinární péči. U nás vzrostl prodej kvalitních krmiv oproti loňskému roku o 30 %,“ říká výrobce zvířecího krmiva Martin Pučálka.

Za kočky si připlatíte

Ještě štědřejší jsou ke svým miláčkům majitelé koček. Ale není to proto, že by byly více milovány. Vysvětlení je mnohem prozaičtější. Kočičí krmiva jsou prodávána v menších baleních a frekvence jejich nákupu je tedy větší. Kočky navíc konzumují spíše mokré krmivo, které je oproti granulím dražší. Kočka spotřebuje sice méně jídla, ale majitelé jsou za něj ochotni zaplatit více než za krmiva pro psy. Svou roli hraje i fakt, že kočky jsou v jídle vybíravější. Takže majitel raději koupí něco kvalitnějšího, co kočce bude opravdu chutnat a sní to. Mohou za to hlavně paničky, které zvířatům podstojují víc, než to dělají páníčci.

Kočka místo dětí

Lidé si často pořizují čtyřnohého kamaráda jako kompenzaci místo dětí. Především singl žijící jsou ochotni za psa utratit výrazně více než klasická rodina s dětmi. Bezdětné české domácnosti vydá za krmivo, především pak u koček, dvakrát více než domácnosti s dětmi. Zajímavostí je, že na Slovensku je to naopak. Tam jsou populárnější psi, takže bezdětné domácnosti utrácí více za psy než za kočky.